swingi-logo-vaalea

Teemailloista monipuolisesti vinkkejä pelaamiseen

Ruuhikosken golfareille järjestettiin huhtikuussa kolme teemailtaa, joiden aiheina olivat golfaajan ravitsemus, lepo ja palautuminen sekä mielen hallinta. Kokosimme Swingin lukijoille kiinnostavimmat tärpit näiden teemailtojen aiheista.

Oikeanlainen ravinto pelaamisen tukena

Ensimmäinen teemailta käsitteli ravitsemusta ja sitä, mitkä asiat tulisi huomioida niin ravitsemuksen kuin nesteytyksenkin osalta ennen golfkierrosta, sen aikana ja kierroksen jälkeen. Asiantuntijana ravitsemusasioissa toimi liikuntatieteiden maisteri Moona Myllyaho Kuortaneen Urheiluopistolta.

Virallisen ravitsemussuosituksen mukainen ns. Välimeren ruokavalio sopii jokaiselle golfarille, koska se sisältää hyviä rasvoja, oikeita hiilihydraatteja ja sopivasti proteiinia. Koska golfaaminen on pitkäkestoista liikuntaa, on hyvä huomioida seuraavat seikat ennen kierrosta ja sen aikana:

• Juo vettä pienissä erissä yhteensä yhden litran verran kahden tunnin aikana ennen kierrosta
• Nauti kunnon ateria 3-4 tuntia ennen ja hiilihydraattipitoinen välipala tunti ennen kierrosta. Jos on aikainen aamulähtö, niin hiilihydraattipitoinen aamiainen kannattaa syödä puolitoista tuntia ennen kierrosta ja varsinainen energiatankkaus hoitaa jo edeltävänä iltana.
• Tutkimusten mukaan yli 60 minuutin liikuntasuoritusten aikana suorituskyky pysyy parempana, kun juodaan riittävästi vettä ja nautitaan hiilihydraattipitoisia välipaloja, joten varaa evääksi esim. banaania tai taateleita. Juo vettä pienissä erissä 4-8 dl /tunti.


Levon ja palautumisen tärkeydestä

Toinen teemailta käsitteli lepoa ja palautumista, ja asiantuntijana oli yritysvalmennuspäällikkö Tero Viinamäki Kuortaneen urheiluopistolta. Heti alkuun nousi esiin tärkeä kysymys: kuinka moni tekee loppuverryttelyn kierroksen jälkeen? Loppuverryttelyn merkitystä ei voi korostaa liikaa, koska se rauhoittaa elimistöä ja auttaa sykkeen palautumisessa. Se tuo lihakset takaisin lepopituuteen, pitää aineenvaihdunnan vilkkaana ja auttaa kehoa palautumaan suorituksesta nopeammin. Hyvä loppuverryttely kestää 10-15 minuuttia sisältäen kiertoja, vastaliikkeitä ja lyhyitä venytyksiä. Nukkuminen ei korvaa loppuverryttelyä.

Unen vaikutus palautumiseen on merkittävä. Tutkimuksien mukaan unen tarve on 7-8 tuntia yössä ja myös unen laadulla on iso merkitys. Unen palauttava teho häiriintyy, jos liikkuu rankasti myöhään illalla tai jos nauttii alkoholia useamman annoksen. Myös älylaitteiden myöhäinen käyttö voi häiritä unen laatua ensimmäisten tuntien aikana. Yölliset heräämiset voivat johtua mieltä askarruttavista asioista tai nälästä. Tasainen ateriarytmi ja optimaalinen ruokavalio vaikuttavat siis suotuisasti myös unenlaatuun.


Vinkkejä henkiseen puoleen

Golf pro, mentaalivalmentaja Jouko Mikkola toimi kolmannen teemaillan asiantuntijana. Hänen ohjaamana kuulimme millaisilla ajatuksilla saadaan parasta tulosta kentällä ja minkälaisia työkaluja voi hyödyntää omien tavoitteiden saavuttamisessa. Golfissa kolmen eri osa-alueen: lajin osaamisen, fysiikan ja mentaalisen puolen, tulisi olla keskenään tasapainossa. Mielenhallinnan taitoa voi kehittää siinä missä lajitaitoa ja fysiikkaakin.

Ohessa on listattuna asioita, joilla voi mieltään harjoittaa:

 • Opetellaan käyttämään mielikuvia

• Parannetaan keskittymiskykyä

• Unohdetaan pelikentällä epäonnistumisen pelko

• Palautetaan mieliin, miksi pelaa golfia ja löydetään se nautinto uudelleen

• Epäonnistuneet lyönnit tulisi unohtaa saman tien tai ottaa ne pelkkinä oppimistilanteina

• Tärkein lyönti on seuraava lyönti, edelliselle ei enää voi mitään!

• Aivot eivät tunne sanaa EI. Jos ajattelee, ettei saa lyödä veteen, niin todennäköisesti lyönti suuntautuu veteen

 IMG_1520.JPG
Jouko Mikkola opettaa Jooel Sauramäelle parhainta lyöntiasentoa ja tähtäysmallia.

• Kaikessa tekemisessä tulisi olla aina hauskuus mukana, muuten ei jaksa tehdä asioita pitkään

• Stressihormonit jumittavat kehoa, joten puhutaan itselle sisäisesti kauniisti ja positiivisesti

Ruuhikosken golfari Sari Katila oli mukana jokaisessa teemaillassa. Sarille jäi päällimmäisenä mieleen teemailloista hyvät luennoitsijat ja mielenkiintoiset aiheet.

– Mieleen jäi se, että vettä tulisi juoda riittävästi sekä ennen kierrosta että sen jälkeen, ja miten suuri vaikutus veden juonnilla on suorituskykyyn. En ollut myöskään tietoinen siitä, kuinka tärkeää loppuverryttely on palautumisen kannalta, Sari Katila kertasi luennolla oppimaansa.

LL

JAA ARTIKKELI